Oproep aan overheid om fiets centraal te stellen en 'auto-schaamte' te omarmen in strijd tegen CO2-uitstoot
Donderdag 25 mei is de jaarlijkse landelijke Fiets naar je Werk Dag. Deze dag is in het leven geroepen om mensen te stimuleren om de fiets te gebruiken als vervoermiddel naar het werk als alternatief voor de auto bij korte afstanden. Want fietsen biedt tal van voordelen. Niet alleen draagt het bij aan lichamelijke gezondheid en geestelijke ontspanning, het zorgt ook voor forse CO2-reductie en het verminderen van verkeersdrukte. Retailketen achter Bike Totaal en Profile 'de Fietsspecialist' roept de overheid daarom op om de fiets centraal te stellen en ‘auto-schaamte’ als nationale emotie te omarmen.
De landelijke Fiets naar je Werk Dag bestaat sinds 2007 en heeft als doel het fietsgebruik te bevorderen als duurzaam en gezond alternatief voor korte autoritjes. Jaarlijks worden in Nederland in totaal 3,6 miljard autoritten (50 procent van het totaal) gemaakt die korter zijn dan 7,5 kilometer (bron: www.dutchcyclinggroup.nl)
Auto-schaamte als nieuwe nationale emotie
Met de bewustwording rondom klimaatverandering en de noodzaak voor duurzaamheid is het tijd om ‘auto-schaamte’ als nieuwe, nationale emotie te omarmen, vindt Herman Bramer, CEO van Dynamo Retail Group. "Het woord verdient een prominente plek in de Dikke van Dale.”
Hij vervolgt: “Als we alle korte autoritten met de fiets zouden maken, zou dat jaarlijks leiden tot een besparing van 1,8 megaton CO2-uitstoot (bron: www.dutchcyclinggroup.nl). Ter vergelijking: de totale Nederlandse veestapel stoot jaarlijks 17,7 megaton CO2 uit (bron:www.cbs.nl).Stel je eens voor wat we kunnen bereiken als we massaal de auto laten staan voor deze korte afstanden!”
Rekeningrijden: belast alleen de eerste 5 kilometer
Volgens Bramer kan de overheid hier een belangrijke rol in spelen. “Als we rekeningrijden toch gaan invoeren, belast dan alleen de eerste 5 kilometer van een autorit. Een financiële prikkel blijkt altijd effectief, en dit maakt rekeningrijden een positief instrument in het overheidsbeleid voor duurzaamheid en mobiliteit.”
Betere infrastructuur en verkleinen snelheidsverschillen
Naast financiële prikkels moeten we ook investeren in betere infrastructuur en het verminderen van snelheidsverschillen om het fietsen veiliger te maken. “Vooral het verkleinen van snelheidsverschillen draagt aanzienlijk bij en kan eenvoudig worden geïmplementeerd. Laten we de fiets centraal stellen en de aantrekkelijkheid van de auto verminderen door lagere snelheidslimieten in de bebouwde kom. Een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur is meer dan voldoende, waardoor fietsers met snelheden van 20-25 kilometer per uur veilig kunnen deelnemen aan het verkeer. Dit is wat we in Nederland moeten nastreven: dat iedereen vaker voor de fiets kiest. En natuurlijk doen we als Dynamo mee aan de Fiets naar je Werk Dag en we roepen iedereen op dit ook te doen… donderdag en daarna!”